Creative & 
branding

Een identiteit of merk bestaat uit meer dan een logo, lettertype en kleuren. Wat straalt je bedrijf uit, herkent je doelgroep zich hierin? Wij gaan hier naar op zoek even geven dit vorm.
Geef mij een identiteit

Webdesign & Development

Wij zijn specialisten in het ontwerpen, bouwen en optimaliseren van jouw online aanwezigheid. Onze volledig op maat gemaakte websites zorgen dat bezoekers ook klant worden.
ik wil een nieuwe website

Online
marketing

Onze online marketeers ontwikkelen, meten, leren en optimaliseren. Dit doen we in verschillende vormen, van SEO tot advertising en van social media tot emailmarketing.
ik wil meer klanten en leads
Sluiten
terug naar blog overzicht

Waarom merkpositionering belangrijk is voor jouw bedrijf of merk

branding marketing

Door Koos Schwaneberg

5 minuten leestijd

Een onderscheidende positie in jouw markt is ontzettend belangrijk. Hoe jij op je doelgroep wilt overkomen is namelijk een belangrijke strategische keuze. In dit blog 5 redenen waarom positionering van je merk belangrijk is.
Lees verder

Waarom is positioneren van jouw merk belangrijk

1. Er is steeds meer concurrentie

Er is steeds meer concurrentie waardoor een voordeel krijgen of behouden steeds lastiger wordt. Denk bijvoorbeeld aan de snel groeiende hoeveelheid social media apps. De stories van Snapchat (introductie 2013) zijn door Instagram (in 2016) overgenomen. Instagram heeft een groter platform en bereik dus viel de unieke waarde van Snapchat als snel weg en krimpte het platform. Het is dus belangrijk om goed onderscheidend te zijn, wat je met positionering kunt creëren.

2. Transparante markt en koning klant

Er is steeds meer informatie over een merk of markt en daar hebben we natuurlijk het kanaal voor… internet. Communicatie van merken zelf, onafhankelijke test en vergelijkingen, reviews, klachten en natuurlijk big data. De macht van de consument of klant is ook met sociale media sterk toegenomen. Een slechte review op Google of een post op Facebook kan al snel een golf aan negatieve publiciteit opleveren.

3. Macht van de tussenschakels

De macht van retailers en online platformen wordt steeds groter en groter. In supermarktland is dit al veel langer aan de gang. Supermarkten hebben samen ca. 60% van de foodmarkt in handen en met corona was dit in 2020 nog vele malen hoger.

Online is deze tussenstap eigenlijk gelijk te trekken aan de groei van internet en apps. Denk aan Thuisbezorgd of Booking.com die een significant deel van de ordergrote als commissie rekenen voor het gebruik van hun platform. Daarnaast komen er ook steeds meer partijen dus de tussenkomst van commerciële partijen overbodig maakt. Denk daarbij aan Uber of AirBNB.
Apps als thuisbezorg en booking.com maken het belang van merkpositionering juist duidelijk. Herkenbaarheid van jouw bedrijf of merk tussen de vele bedrijven ‘helpt’ consumenten te kiezen voor jouw bedrijf.

4. Lage betrokkenheid

De consument wordt steeds kritischer zou je verwachten. Vooral in de punten 2 en 3 komt dat naar voren. Maar een vergelijkingssite geeft consumenten namelijk het advies wat de beste optie is, toch? Klopt ja. Maar hierdoor heeft de klant weinig tot geen gevoel zijn aankoop. “Het zal allemaal wel goed zijn” en hierdoor ontstaat een lage betrokkenheid.

Maar stel dat je op een webshop voor schoenen aan het zoeken bent en je 50 schoenen ziet waar je uit kunt kiezen. Dan kies je toch ‘onbewust’ voor het paar van dat merk waar je laatst op Instagram een advertentie voorbij zag komen of waar je laatst een filmpje van zag dat je aansprak.

5. Onderbewustzijn

Tijdens een onderzoek is gebleken dat mensen die langer (paar weken) hebben nagedacht over een aankoop, minder tevreden zijn over een aankoop dan mensen die hier korter (minder dan een dag) over na konden denken. Voor merkpositionering is dit belangrijk omdat hieruit blijkt dat een eerste indruk ontzettend belangrijk is. Van het eerste tot het laatste contact moet alles bijdragen aan een positieve ervaring van het merk.

Eens over de positionering of branding van jouw merk of bedrijf praten?

Neem gerust contact met ons op. We staan graag voor je klaar om over  jouw merk en de positie daarvan in de markt te sparren.
Neem contact met ons op

Door Koos Schwaneberg

5 minuten leestijd

branding marketing

Websites in topconditie met Smart Control van Buro Brein

Een team gericht op online resultaat

Jouw partners die steeds ontdekken wat mogelijk is. Hard werkend met een frisse blik.

Meer over ons
Wij hebben Buro Brein ingeschakeld voor het ontwikkelen van een nieuwe online strategie. Ze zijn ontzettend hartelijk, en leveren bovendien prachtig werk. Waar nodig kregen we aanwijzingen en adviezen. Hun brein geeft echt de meest creatieve ideeën. Wij gaan jullie zeker aanbevelen!
Binnendijk & van Rijsbergen
cross