Creative & 
branding

Een identiteit of merk bestaat uit meer dan een logo, lettertype en kleuren. Wat straalt je bedrijf uit, herkent je doelgroep zich hierin? Wij gaan hier naar op zoek even geven dit vorm.
Geef mij een identiteit

Webdesign & Development

Wij zijn specialisten in het ontwerpen, bouwen en optimaliseren van jouw online aanwezigheid. Onze volledig op maat gemaakte websites zorgen dat bezoekers ook klant worden.
ik wil een nieuwe website

Online
marketing

Onze online marketeers ontwikkelen, meten, leren en optimaliseren. Dit doen we in verschillende vormen, van SEO tot advertising en van social media tot emailmarketing.
ik wil meer klanten en leads
Sluiten
terug naar blog overzicht

Hoe kleur de keuze van klanten kan beïnvloeden

branding webdesign marketing ontwerp

Door Koos Schwaneberg

5 minuten leestijd

Kleur is een communicatiemiddel dat vaak vergeten wordt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld tekst, design en fotografie. Beeldtaal is een vorm van non-verbale communicatie die erg belangrijk is. Kleur brengt veel emotie over. Bovendien kan je mensen daarmee effectief beïnvloeden tijdens het kiezen uit meerdere producten.
Lees verder

We nemen je mee door de belangrijkste kleuren en de betekenis

Geel

Geel staat voor optimisme, logica en warmte. Deze kleur wordt vaak gebruikt om de aandacht van “window shoppers” te krijgen.

Oranje

Oranje is een vriendschappelijke en enthousiaste kleur. Ook een vleugje onafhankelijkheid en zelfvertrouwen kunnen we daarin terugvinden. In het algemeen wordt oranje gebruikt om klanten te overtuigen een product te kopen of een abonnement te nemen op een product of dienst. Toch moet je ermee oppassen. Want over het algemeen waarderen vrouwen deze kleur niet erg.

Rood

Rood staat voor impulsiviteit, jeugdigheid en lef. Die kleur creëert het gevoel van urgentie en wordt voornamelijk teruggevonden in de uitverkoop en in fastfoodrestaurants.
In de Color Emotion Guide kun je in één oogopslag zien dat grote internationele merken voor een kleur hebben gekozen die bij hun merkwaarde past en deze consistent toepassen.

Roze

Roze is de kleur van de romantiek en heeft een sterke vrouwelijke gevoelswaarde. Een open deur: Deze kleur wordt vaak gebruikt in communicatie gericht op een overwegend vrouwelijk publiek.

Paars

Paars roept gevoelens van creativiteit, verbeeldingskracht en zachtheid op. Deze kleur wordt voornamelijk gebruikt voor schoonheidsproducten en ‘de strijd’ tegen veroudering.
Het is belangrijk om te weten dat blauw de meest gewaardeerde kleur is, door mannen én vrouwen.

Blauw

Blauw wekt vertrouwen, zekerheid en verantwoordelijkheid op. Het is een kleur die vaak door banken wordt gebruikt, maar ook sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn maken er gebruik van. Het is belangrijk om te weten dat blauw de meest gewaardeerde kleur is, door mannen én vrouwen.

Groen

Groen is een vreedzame kleur die referenties oproept naar duurzaamheid, gezondheid en natuur. Het wordt vaak gebruikt om een ontspannen ambiance te creëren in een winkel. In een logo benadrukt groen doorgaans ecologische of biologische herkomst of eigenschappen van het bedrijf, het product of de dienst.

Neutrale kleuren

Blijven over redelijk neutrale kleuren zoals grijs, wit en zwart die de indruk wekken gebalanceerd en kalm te zijn. Daarnaast is zwart ook een kleur die sterke autoriteit weergeeft, bovenop een zekere elegantie. Zwart wordt daarom vaak gebruikt door luxe merken.

Een Engelse studie van KISSmetrics toont aan dat 93% van de consumenten zich laat leiden door het visuele aspect van de producten die ze kopen. Volgens 85% van die klanten heeft de kleur een impact op hun aankoopkeuze en 80% van de ondervraagden herkent een merk voornamelijk aan zijn kleur.
Gebruik kleuren dus in het voordeel van je logo, je reclame of de inrichting van je zaak. Daar kunnen wij je natuurlijk als geen ander bij helpen.

Samen kijken naar het gebruik van kleur voor uw bedrijf of merk?

Neem gerust contact met ons op. We staan graag voor je klaar om over kleur en het gebruik daarvan voor jouw bedrijf, merk of organisatie te sparren. Oja… Heb je zin om nog iets meer met kleur bezig te zijn. Probeer dit spelletje, dan leer kleuren en de diverse variaties daarop nog beter kennen.
Neem contact met ons op

Door Koos Schwaneberg

5 minuten leestijd

branding marketing

Websites in topconditie met Smart Control van Buro Brein

Een team gericht op online resultaat

Jouw partners die steeds ontdekken wat mogelijk is. Hard werkend met een frisse blik.

Meer over ons
Aan iedere verzoek geeft Buro Brein een creatieve draai en door hun flexibele instelling en het snelle schakelen werkt het fantastisch samen. Van het uitwerken van een nieuwe huisstijl tot het ontwerpen van een bedrijfsmagazine of een nieuw website design.
Floral Trade Group
cross