Basis website
voor starters

Om te starten is een uitgebreide website niet altijd nodig. Met de bewezen succesvolle opbouw van onze basiswebsite, is deze optie het meest gekozen door starters en zzp’ers.
Bekijk dit pakket

Basis website met
extra functionaliteit

Heb je liever een website waarin je wat meer functies hebt? Dat wij met je meedenken over hoe jouw website het beste voor jou kan werken? Dan is ons Plus pakket precies wat jij nodig hebt.
Bekijk dit pakket

Maatwerk
website

Strategie, ontwerp en techniek. Bij een maatwerk website, ontwerpen en bouwen wij deze rondom jouw organisatie. Uniek en afgestemd op jouw doelen.
Bekijk dit pakket
Sluiten
terug naar blog overzicht

Hoe kleur de keuze van klanten kan beïnvloeden

branding webdesign marketing ontwerp

Door Koos Schwaneberg

5 minuten leestijd

Kleur is een communicatiemiddel dat vaak vergeten wordt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld tekst, design en fotografie. Beeldtaal is een vorm van non-verbale communicatie die erg belangrijk is. Kleur brengt veel emotie over. Bovendien kan je mensen daarmee effectief beïnvloeden tijdens het kiezen uit meerdere producten.
Lees verder

We nemen je mee door de belangrijkste kleuren en de betekenis

Geel

Geel staat voor optimisme, logica en warmte. Deze kleur wordt vaak gebruikt om de aandacht van “window shoppers” te krijgen.

Oranje

Oranje is een vriendschappelijke en enthousiaste kleur. Ook een vleugje onafhankelijkheid en zelfvertrouwen kunnen we daarin terugvinden. In het algemeen wordt oranje gebruikt om klanten te overtuigen een product te kopen of een abonnement te nemen op een product of dienst. Toch moet je ermee oppassen. Want over het algemeen waarderen vrouwen deze kleur niet erg.

Rood

Rood staat voor impulsiviteit, jeugdigheid en lef. Die kleur creëert het gevoel van urgentie en wordt voornamelijk teruggevonden in de uitverkoop en in fastfoodrestaurants.
In de Color Emotion Guide kun je in één oogopslag zien dat grote internationele merken voor een kleur hebben gekozen die bij hun merkwaarde past en deze consistent toepassen.

Roze

Roze is de kleur van de romantiek en heeft een sterke vrouwelijke gevoelswaarde. Een open deur: Deze kleur wordt vaak gebruikt in communicatie gericht op een overwegend vrouwelijk publiek.

Paars

Paars roept gevoelens van creativiteit, verbeeldingskracht en zachtheid op. Deze kleur wordt voornamelijk gebruikt voor schoonheidsproducten en ‘de strijd’ tegen veroudering.
Het is belangrijk om te weten dat blauw de meest gewaardeerde kleur is, door mannen én vrouwen.

Blauw

Blauw wekt vertrouwen, zekerheid en verantwoordelijkheid op. Het is een kleur die vaak door banken wordt gebruikt, maar ook sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn maken er gebruik van. Het is belangrijk om te weten dat blauw de meest gewaardeerde kleur is, door mannen én vrouwen.

Groen

Groen is een vreedzame kleur die referenties oproept naar duurzaamheid, gezondheid en natuur. Het wordt vaak gebruikt om een ontspannen ambiance te creëren in een winkel. In een logo benadrukt groen doorgaans ecologische of biologische herkomst of eigenschappen van het bedrijf, het product of de dienst.

Neutrale kleuren

Blijven over redelijk neutrale kleuren zoals grijs, wit en zwart die de indruk wekken gebalanceerd en kalm te zijn. Daarnaast is zwart ook een kleur die sterke autoriteit weergeeft, bovenop een zekere elegantie. Zwart wordt daarom vaak gebruikt door luxe merken.

Een Engelse studie van KISSmetrics toont aan dat 93% van de consumenten zich laat leiden door het visuele aspect van de producten die ze kopen. Volgens 85% van die klanten heeft de kleur een impact op hun aankoopkeuze en 80% van de ondervraagden herkent een merk voornamelijk aan zijn kleur.
Gebruik kleuren dus in het voordeel van je logo, je reclame of de inrichting van je zaak. Daar kunnen wij je natuurlijk als geen ander bij helpen.

Samen kijken naar het gebruik van kleur voor uw bedrijf of merk?

Neem gerust contact met ons op. We staan graag voor je klaar om over kleur en het gebruik daarvan voor jouw bedrijf, merk of organisatie te sparren. Oja… Heb je zin om nog iets meer met kleur bezig te zijn. Probeer dit spelletje, dan leer kleuren en de diverse variaties daarop nog beter kennen.
Neem contact met ons op

Door Koos Schwaneberg

5 minuten leestijd

branding marketing

Waarom merkpositionering belangrijk is voor jouw bedrijf of merk

cross